Vanaf jongs af aan worden kinderen op het basisonderwijs geleerd hoe iets moet. Je leert hoe je met anderen moet omgaan, hoe je verdeelt hoe groot het stuk pizza is dat iedereen in de klas krijgt en je leert hoeveel 4×4 is. Globaal gezegd is dat het wel zo’n beetje. Zo moet het, en niet anders. Maar waarom laten we kinderen niet zelf ontdekken? Met het coachen van leerlingen is dat wat je doet. Je stuurt de leerlingen in de juiste richting maar laat ze zelf ontdekken. Vallen en opstaan, fouten maken en resultaten behalen hoort hierbij. Dit vallen en fouten maken draagt vaak bij aan ontwikkeling op langere termijn. Zo zul je zien dat leerlingen op het basisonderwijs het beste leren wanneer ze fouten maken, echter mogen ze best geholpen worden om deze fouten te herstellen of het de volgende keer beter te doen. Daar kom jij als coach van te pas. 

Het duwtje in de juiste richting

Dit kleine duwtje in de juiste richting wat jij als coach geeft helpt de leerlingen comfortabel worden met hun eigen keuzes en daarmee hun eigen pad. Het leerproces ontdekken en dit perfectioneren op basis van hun eigenschappen, talenten en unieke situaties. Voor het basisonderwijs zijn er veel verschillende cursussen, op cursus coaching basisonderwijs zie je wat er allemaal voor aanbod is. 

 

Didactisch coachen, de toekomst

Fout! Goed zo! Volgende keer beter! Je hebt het allemaal vast wel eens gehoord, maar het helpt voor geen meter. De bedoeling is goed, maar het kan toch beter. Hoe? Nou, met opbouwende feedback en het analyseren van wat er zo fout of goed ging kom je al een heel eind. Het zijn vaardigheden die je makkelijk kan leren tijdens de didactisch coachen cursus en daarna direct in je onderwijs kan implementeren. Je kwaliteit van onderwijs gaat er meteen op vooruit terwijl het niet eens meer tijd kost. Het is simpelweg een kwestie van goed luisteren en kijken naar je leerling en daarop anticiperen. Voor een goede didactisch coachen cursus kan je klikken op dit linkje: Didactisch Coachen cursus. Hier vind je wat het nou precies inhoud. 

Author

Write A Comment